onsdag 27 juni 2012

Insomnia

Ligger och vrider mig i sängen mellan 01:00 och 03:06, sedan kan jag mycket väl ha somnat.
05:24 vaknar jag och är akut kissnödig. Efter ett toabesök och ett glas vatten är jag klarvaken, trots illamående av trötthet.
Ligger och vrider mig en timme. Blundar, sätter mörka tyger över ögonen och andas in, håller andan, andas ut. In, ut, in ut. Slappnar av i en kroppsdel för sig. Slår upp ögonen, ser solen skina in genom persiennerna för första gången på ett tag. Blir pirrig inför dagen, perfekt väder för vår picknick.
Blundar igen och vänder på täcke och kudde för att komma åt den svala sidan. Det rycker i ögonlocken. En halvtimme passerar.
Det dimpar in något i brevinkastet. Ignorerar och blundar hårdare. Efter ett tag slår jag upp ögonen igen och slänger en blick ut i hallen. Tidning. Trippar ut och tar upp den. Det gör ont bakom ögongloben.
Bläddrar snabbt och ögnar igenom bilderna i tidningen vid köksbordet. Tar upp telefonen, ska kolla på klockan, tappar den och svär. Går tillbaka till sängen, slår tån i en stol i hallen och svär igen. Tröttheten påverkar uppenbarligen min avståndsbedömning, nu är ett ypperligt tillfälle att somna om.
Efter en kvart som känns som ett kvartal i sängen vänder jag mig för sjuttonde gången på nytt och slår upp ögonen. Viker upp datorn, slår på musik på låg volym. Den lugna spellistan. Brighteyes kan man lita på, nu kommer jag få ro i kropp och själ och kunna sova minst tre timmar till.
Efter sju låtar har jag oavbrutet legat blixt stilla och med uppspärrade ögon och tittat på pappersfåglarna i taket. Osäker på om jag blinkat en enda gång. Snart ringer S för att väcka mig och då är det för sent för att få någon mer sömn.

Önskas: Ro.
Malaysia -12


Ps: Nu börjar Keaton Henson spela Sarah Minor. Jag försöker sova efter den. Sjuttionde gången gillt. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar