söndag 25 augusti 2013

The calm without the storm

Liknande aktiviteter men faller aldrig in i samma mönster. Letar mig vidare, sakta och fortfarande lite osäkert. Strävar bort mot ett bestämt men inget vidare konkret mål. Det är som om saker inte kommer ikapp mig, även om jag stannar upp och pustar.
Finns det ingenting som jagar mig längre? Är jag för kaxig nu eller är jag verkligen onåbar av både mitt nära som såväl långt gångna förflutna? Finns det ingenting som hemsöker? Jag anar inte ens några ugglor här.
Bekymmer och oro är en konstant och naturlig del av livet, men de hanteras väl när det infinner sig en sorts spegelblankhet i mitt inre hav. Böljande och lugnande blått ligger det. Havet i sitt stilla ansikte tycks alltid ligga som i väntan på en storm, men mitt hav böljar i en sorts stabil insikt. Om det blåser upp till storm nu, om vågorna går som högsta högst, då ska du inte frukta för de sköljer över dig och passerar, sluter cirkeln och  har sin gång. Där står du ändå kvar, under regnbågen..
 
"Låt ditt sinne vila i ett tillstånd av att inte veta allt".
 
Midnight melodies, Mia Taninaka
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar