söndag 24 mars 2013

Alltså, det är ju någonting otroligt tillfredsställande med att fylla i sånt här

10 saker jag tycker om:
1. Morgonsol. Alltid. Allt blir bättre. Allt.
2. När människor skriver på internet precis så att man förstår hur de pratar i verkligheten och deras röst liksom tar över det man läser, precis som i en bok skriven i första person.
3. Sagan om Harry Potter. Jag är inte särskiljt förtjust i Harry himself, det är precis som i Seinfield då alla karaktärer runtom är hjärtat, ljuset och själen i det hela medan huvudkaraktären bara är stommen de bygger alltihop kring. (Fast vad fruktansvärt fel det kändes att jämföra Harry Potter med Seinfield då det är allt annat som bör jämföras med Harry Potter).
4. När människor gör konstiga saker som om det inte vore några konstigheter.
5. Att lyssna på små anekdoter ur andra personers tillvaro för att på något märkligt sätt bli nostalgisk trots att det inte hänt mig. Trots att det på något vis är en sorgsen känsla av mild avund man får så finns den där underliggande längtan efter att vara med om något precis likadant.
6. Musikens makt över själen. Musik är som olika spakar man kan dra i för att styra humöret till den mildaste grad.
7. Dinosaurier. Deras historia och bara tanken på att det funnits något så coolt!


8. Att natten är min och allt jag gör i ensamhet då, allt jag tänker, allt jag känner, det är verkligen bara mitt eget.
9. Sådant där fuskjeanstyg som är tunt och gör alla plagg som inte är jeansbyxor till extra fina för att fallet blir bättre än med vanligt jeanstyg.
10. 60-70-talet. Musiken, kläderna, bilderna, mentaliteten. Hippie at heart.

9 saker jag tycker mindre om:
1. Fördomar, orättvisor, djurförsök, krig, etc etc, obviously.
2. Att inte ha kontroll. Exempel: bada i havet och inte kunna se botten.
3. Starka parfymdofter på allmänna platser. Sådana som verkligen bara kan beskrivas som att de luktar _parfym_. Nej, det är inte "bättre än fislukt eller svett i alla fall".
4. Trångsynthet.
5. Att utvecklingen gått så snett att de flesta människor av okunskap äter så att 1/4 av maten livnär dem själva och att resten livnär läkemedelsindustrin.
6. Trassliga sladdar. Jag har verkligen superdåligt tålamod.
7. När människor gottar sig i andras olycka.
8. När sista tuggan av en frukt eller annan mat smakar annorlunda och sämre än det utsökta man tuggat på tidigare och därmed förstör hela upplevelsen.
9. Att vara frihetsberövad.

8 bloggar jag läser:
1. The road is home - Kloka, genomvackra Nirrimi som skriver så välkomnande, varmhjärtat och äkta om sin lilla familj, det som betyder något, och i och med det får en att uppmärksamma det som betyder något för en själv. Jag lämnar alltid hennes blogg med en omfattande känsla av tacksamhet.


1,Nirrimis familj, 2,Alba ett år.
2. sunshinestories -  Linn och Petter skriver resebloggen sunshinestories. De bor och pluggar i Malmö men deras hjärtan surfar alla världens hav och besöker alla världens städer där de träffar människor som i olika små episoder får dela med sig av sin egen historia.
3. Nanna Johansson - Nanna driver en lika rolig som viktig jämnställdhetsblogg och hon backar inte för någon.
4. Amanda - Stockholmstjejen som egentligen bor i sin fria själ, som får saker att hända, som reser och njuter och sprider precis den skaparglädje och inspiration jag ofta söker som en kickstart för mina egna projekt.

Amanda Malm

5.  The Free People Blog - Då jag var liten brukade jag lägga hela veckopengen på nya kläder då andra barn köpte tuggummi. Min mamma delade mitt intresse, eller förmodligen delade jag hennes, men det låg någonting mycket större bakom det hela, något självkänslorelaterat, och när jag köpt det jag ville ha så tröttnade jag på momangen.
Så började jag intressera mig för miljö- och konsumtionsfrågor vilket resulterade i att varje nytt plagg medförde ett tungt samvete. Jag ifrågasatte vart allt kom ifrån och om alla i ledet från de Somaliska sömmerskorna till VDn själv verkligen kunde få sin beskärda del av de där ynka 99 kronorna som en hel tröja kostar på H&M.
Jag började handla mer och mer second hand och idag är det mest underkläder jag handlar nytt.
Människorna på Free People delar samma omtanke för omgivningen, djuren och individens egna självkänsla så det är extra kul att ta del av deras tankar, kreativa arbete och fina mentalitet.
6. Niotillfem - Bland Sandra Beijers fina saker, fina ord, fina män och fina städer lyser det mänskliga kaoset igenom. Det som återfinns inom oss alla och som är det enda som gör det uthärdligt att läsa om hennes tillvaro utan att kolavippa lite av avund. (Listan är f.ö från Sandras blogg).

7. Tavi Gevinson - Jag har just börjat läsa om den här kloka, unga damens verklighetsbaserade sagovärld. Är grymt imponerad.

Tavi Gevinson

8. Theo Gosselin - Franska män. Need I say more? Det kanske inte finns mycket att läsa i Theos blogg,  men bilderna säger allt samtidigt som de är behagligt tysta. Fotobloggen innehåller mest bilder av människor i hans omgivning och i vart och ett av fotona får han motiven att komma till liv där på skärmen.
Hans eminenta musiksmak som speglas i en mediaspelare längst ner på sidan skadar inte upplevelsen heller.

7 saker jag vill göra i framtiden:
1. Utöva yoga och ingenting annat under en lång tid i ett främmande land, på en plats som inte turismen tagit över.
2. Bo på en båt.
3. Åka på safari, kliva ur den där safaribilen, tro att jag är oövervinnelig, att savannens lagar viker sig och att de vilda lejonen ska känna av mina goda avsikter och vilja vara min vän lika mycket som jag vill vara deras.

tumblr

4. Driva en egen verksamhet för välmående. Hjälpa och bidra.
5. Stå barfota vid ett väldigt, väldigt högt stup med tårna krökta över kanten och blunda. Det är en fixidé jag haft sedan jag var två äpplen hög.
6. Ha en egen trädgård.
7. Fylla 100 år.

6 saker jag är rädd för:
1. Jag har inte de där typiska rädslorna som höjdskräck eller spindelfobi, jag har snarare en livslång fäbless för båda (vilket förmodligen är en defekt), men att tappa kontrollen då. Jag kan rada upp ungefär allt som har med detta att göra. Allt det andra känns inte riktigt som rädslor i jämförelse, inte något som drabbar mig.
2. Att tappa saker i havet.
3. Få minnesförlust och glömma bort varför personer och minnen betyder något för mig och låta annat ta dess plats.
4. Jag är rädd om personer runtom mig. När jag lämnar dem och åker någon annanstans är jag rädd att de inte ska klara sig själva, fast jag vet att de är minst lika kapabla som mig. Totalt irrationellt.
5. Spöken. Jag har en skräckförtjusning för allt övernaturligt. Har aldrig ifrågasatt att det existerar men ibland länner jag av en närvaro jag inte är bekväm med. När jag var liten sa jag till mina föräldrar att jag skulle ta livet av mig om jag såg spöken, då var jag livrädd och sov sällan själv eller ostört.
6. Dö orättvist tidigt. Jag är rädd för tiden i allmänhet, hur fort den går och allt som passerar. Det har aldrig känts som om någon fått tillräckligt med tid.

5 platser jag tycker om att vara på:
1. I min sänghimmel. Man kan sitta där i, helt omsluten, men se allt utanför.
2. Hos faster Åsa. Det är inga krusiduller där, alla är välkomna som de är. Det är som om ett filter klär dörrtröskeln och så fort man stiger på så filtreras det tunga bort.
3. I bilen, i tvåsamheten, på väg någonstans långt borta.
4. I en famn som förstår.
5. Varthelst man kan gå barfota.

src;forsurejadore

4 ord som beskriver mig:
1. Uppmärksam.
2. Spontan (läs förhastad).
3. Förlåtande.
4. Strävande.


3 saker jag ser fram emot:
1. Iron man 3.
2. Det kan vara en av mina hittills djupast gömda hemligheter; att få barn.
Alla som tycker sig känna mig tappar hakan, och det rör sig inte om en snar framtid, men jag får små fjärilar i bålen då jag tänker på en liten, rosig varelse som dansar motoriklöst med små spår av mig i sitt ansikte.
3. Sommaren i Uppsala. Sommaren hade räckt, men det är hit jag flyttat och det är här jag kommer blomma i år.

2 bra filmer:
1. Almost famous.


2. X-men's Wolverine.

1 bra låt:
1. Furr - Blitzen Trapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar